Op banenjacht in de chemie

Als je een (andere) baan zoekt in de chemie, waar vind je dan de vacature die voor jou geknipt is? Een aantal chemische bedrijven doen een boekje open over hoe zij werven en waar je dus het best kunt zoeken.

Hoewel er inmiddels allerlei andere mogelijkheden zijn, gebruiken bedrijven nog steeds ‘papieren’ advertenties om personeel te werven. Shell doet dat bijvoorbeeld in de Rijnmond en West-Brabant om procesoperators op mbo-niveau te vinden. Wim van de Wiel, woordvoerder van Shell: “Onze ervaring is dat die mensen werk in hun directe omgeving zoeken. Daarom werkt werven via regionale dagbladen goed.”

Ook Marcel van der Putten, human resource adviser bij Teva Pharmachemie in Haarlem, gebruikt nog steeds de krant. “Een advertentie in de krant met het logo van het bedrijf betekent ook een stukje naamsbekendheid. En voor meer specialistische functies zullen we eerder adverteren in vakbladen.”

 

INTERNET

Het internet is oneindig groot. Toch biedt het allerlei mogelijkheden om de baan van je dromen relatief simpel te vinden. Zo kun je terecht bij algemene vacature-en carrièresites of bij meer specialistische sites voor techniek en chemie als www.betabanen.nl. DSM maakt geregeld gebruik van Monsterboard. Gertjan Welhuis heeft goede ervaringen met Jobtrack. Hij werkt als assistent bedrijfsleider bij Dick Peters bv, een klein chemisch bedrijf in Denekamp. Van der Putten laat het afhangen van de functie, waar op internet hij de vacature publiceert. “Als wij op zoek zijn naar analisten, zet ik de vacature bijvoorbeeld in de vacaturebank van de Nederlandse Laboratorium Site.”

 

AkzoNobel geeft de voorkeur aan de eigen internetsite. “Wij publiceren al onze vacatures op onze eigen website”, vertelt Aurélie Autin, manager recruitment and career development. “Dat heeft het grote voordeel dat mensen via die site ook direct een goed beeld kunnen krijgen van wat het bedrijf allemaal doet en op welke locaties.”

DSM wil de werving via de eigen website verder ontwikkelen. “Waar DSM voor mbo en hbo uitstekend scoort, is op regionale vacaturesites zoals Limburgvac en Brabantvac”, vertelt hr-consultant Herm Hendrikx. “Daarbij zijn er functies, vooral op mbo-niveau, waar zo vaak vraag naar is, dat er sprake is van permanente vacatures. Die halen we dus ook niet van die sites af als ze vervuld zijn.”

 

REFERENTIES

Wat vrijwel iedereen doet bij de zoektocht naar personeel is gebruikmaken van de netwerken van de eigen medewerkers. Dus vertel aan buren, vrienden en kennissen dat je een baan zoekt, en wie weet beveelt een van hen je aan in het bedrijf waar hij of zij al werkt. Hoe succesvol dat kan zijn laat Hendrikx van DSM zien. “Wij hebben pas zestien nieuwe procesoperators aangenomen. Bijna de helft van hen kwam via contacten van onze eigen mensen, die daarvoor een bonus hebben ontvangen.” Ook AkzoNobel werkt met zogenoemde referrals. Autin: “Wij vragen aan collega’s om vrienden voor te dragen. Dat blijkt goed te werken. Vaak hebben nieuwe mensen door die onderlinge contacten al een goed beeld van de sfeer in het bedrijf en wat wij hen kunnen bieden.”

Zelf een brief schrijven met bijgevoegd cv of op een andere manier contact opnemen met een bedrijf helpt en wordt vaak zeer op prijs gesteld. “Bij sollicitatie op een specifieke vacature denken kandidaten soms dat er geen carrièremogelijkheden binnen het bedrijf zijn wanneer zij voor deze functie worden afgewezen”, vertelt Autin, “terwijl zij voor een andere positie juist zeer geschikt kunnen zijn. Na een open sollicitatie zoeken we juist naar een functie die matcht met iemands capaciteiten.” Daar kan soms wat tijd overheen gaan, vandaar dat alle bedrijven, ook Dick Peters bv (met dertig werknemers verreweg het kleinst), de namen van geschikte mensen soms jarenlang bewaren. Welhuis: “Ik heb daar een speciaal bakje voor waarin brieven soms wel drie jaar blijven liggen.”

Vooral de grotere bedrijven AkzoNobel, DSM en Shell hebben op hun websites carrièrepagina’s waar ze precies uiteggen aan wie open sollicitaties gericht moeten worden. Bij AkzoNobel is dat een centraal adres. “Maar blijkt iemand geschikt”, zegt Autin, “dan brengen we hem of haar zo snel mogelijk in contact met een bepaalde businessunit.”

 

BEMIDDELINGSBUREAUS

Je kunt je inschrijven bij een bemiddelingsbureau. Die zijn er van heel algemeen tot zeer gespecialiseerd. Van der Putten: “Bij Teva Pharmachemie werken wij veel samen met bemiddelings-bureaus die gespecialiseerd zijn in de chemie en de life sciences. Dat bevalt erg goed.” Autin geeft bij AkzoNobel de voorkeur aan rechtstreekse contacten. “Soms werken wij wel met bureaus, maar als het rechtstreeks kan, bijvoorbeeld via een open sollicitatie, doen wij dat liever. Via bemiddelingsbureaus kost het de kandidaten vaak een hoop tijd en ons een hoop geld.”

Als starter moet je eigenlijk tijdens je opleiding al bezig zijn met je carrière. Zo kan het kiezen van een goede stageplaats je geweldig op weg helpen. Van de Wiel van Shell: “Na een stage weet je precies wat voor vlees je in de kuip hebt. Goede mensen kun je direct een contract aanbieden, zodra ze hun opleiding hebben afgerond.”

 

Bij een klein bedrijf als Dick Peters bv zijn de contacten regionaal. Bij grote bedrijven als Shell, AkzoNobel of DSM onderhoudt een ‘leger van recruiters’ contacten met vooral universiteiten en hogescholen. “Zo werken wij ook veel samen met studieverenigingen”, vertelt Van de Wiel. Bij DSM is dit een van de taken van Friso van Assema, die als corporate recruiter belast is met de werving van hoger opgeleid personeel. “Wij maken in ons werk gebruik van een breed netwerk in de academische wereld. Daarbij krijgen we ook tips van mensen die bij DSM werken en een parttimeaanstelling als hoogleraar aan een universiteit hebben. Zij kunnen ons wijzen op getalenteerde studenten, aan wie wij stagevoorstellen kunnen doen. Soms volgen we hun wetenschappelijke carrière gedurende meerdere jaren voordat wij hen uiteindelijk winnen voor ons bedrijf.”

 

Auteur: Peter Zunneberg