Management voor beginners

Het is je gelukt. Je hébt die baan. Na een paar weken rondneuzen en meelopen op de werkvloer is het zover: je gaat voor het eerst leidinggeven. Droom of nachtmerrie? Tips voor kersverse managers.

  Herinner je je de functie-eisen uit de advertentie nog? Leiderschapskwaliteiten, verantwoordelijkheidsbesef, goede communicatieve eigenschappen. De werkgever is overtuigd van je kunnen, anders zat je niet in deze positie. Wellicht heb je al wat ervaring: stage, vrijwilligerswerk, het bestuur van je vereniging. Of je bent nog helemaal groen. Maakt niet uit, velen zijn je voorgegaan.

  Boeken vol zijn er geschreven over wat een manager geschikt maakt. Op internet struikel je over de managementgoeroes. Ze komen allemaal met lijstjes en strategieën. De insteek verschilt. Zo is er bijvoorbeeld een agressieve en een softe aanpak. Het is maar net wat bij je past. Sommige tips zijn heel praktisch (‘Wees niet bang om taken te delegeren’), andere bestaan slechts uit trefwoorden (‘Control alt delete’). Adviezen van hotshots uit het Amerikaanse zakenleven kunnen klinken als een ver-van-mijn-bedshow. C2W zocht het wat dichter bij huis, deed een belronde langs wat geïnterviewden uit het Carrière Magazine 2007 en vroeg ze naar dé tip voor startende managers en een favoriet (management)boek.

 

Ellen de Brabander, vicepresident R&D Intervet

“Maak duidelijke afspraken over de langetermijnambitie en de randvoorwaarden en geef je medewerkers de ruimte om daar naartoe op weg te gaan.

Ik lees nooit managementboeken, alleen fragmenten eruit. Het boek dat ik als eerste heb gelezen, staat me het meest bij: Speel nooit een uitwedstrijd van Pieter Winsemius. Dit was de eerste keer dat ik zelf geconfronteerd werd met managementprocessen en erover nadacht. Het sloot erg aan bij mijn eigen wereld (actief sporter) op dat moment.”

 

Vincent de Groot, ceo Syntarga

“Verzamel zo snel mogelijk de juiste mensen om je heen: zowel intern in de organisatie alsook externe adviseurs. Je moet je op deze mensen kunnen beroepen wanneer dat nodig is.

Zorg dat je je kunt identificeren met de doelstellingen die jij binnen je organisatie hebt. Als je doelen nastreeft waarin je zelf werkelijk gelooft, kun je ‘de missie’ ook veel beter op je team overbrengen dan wanneer je minder gelooft in jouw doelstelling(en).

Ik heb niet echt een favoriet boek in dit kader.”

 

Lars Evers, corporate recruiter DSM

“Zorg ervoor dat je jezelf goed kent. Dat is een mooie basis voor verdere ontwikkeling.

Mijn favoriete boek: The seven habits of highly effective people - Stephen Covey.”

 

Yvette Go, productmanager DSM

“Luister naar je intuïtie. Tijdens onze opleiding, zeker in een bètarichting, worden we opgeleid om alles met onze ratio te beredeneren. Natuurlijk is het goed om je verstand erbij te hebben om tot weloverwogen beslissingen te komen. Maar een raadgever die daardoor soms onderbelicht dreigt te worden is onze intuïtie – vaak de beste raadgever die er is.

Een boekje dat voor mij veel heeft betekend, is The Happy Worker van Yolanda Eijgenstijn. Ik liep het toevallig tegen het lijf op een moment dat ik absoluut niet ‘happy’ was met mijn werk. Het bevestigde voor mij dat ik niet alleen stond in mijn visie op wat goed people management is en trok me over de streep om op zoek te gaan naar een andere baan en ontslag te nemen bij mijn toenmalige werkgever.”

 

Karin Dirix, teamleider Chemical Reaction Engineering Akzo Nobel

“Luister naar je mensen. En zie wat er nodig is op elk moment.

Ik heb wel allerlei cursussen gedaan, maar een managementbijbel zat er voor mij niet tussen. Al die modellen zijn nogal modegevoelig. Ik vind dat meer iets voor het hogere kader, de beleidsmakers. Ik ben meer een doener dan een lezer.”

 

Maarten Nijhoff Asser, senior consultant Trompenaars Hampden-Turner

“Stel zo veel mogelijk (open) vragen en ontmoet mensen in zo veel mogelijk verschillende departementen. Blijf altijd geïnteresseerd in hoe mensen leren.

Mijn favoriete boek: Leading with Questions - Michael Marquardt. ”

 

Tonny Bosman, directeur SupraPolix

“Geloof in wat je doet en weet waar je het over hebt. Gebruik het ongelezen managementboek.”

 

Haifen Hu, directeur Hyphen Project Management

“Underpromise and over­deliver.

Mijn favoriete boek: The seven habits of highly effective people - Stephen Covey.”

 

Meer weten?

Geïnteresseerd in wat zwaargewichten uit het buitenland je te bieden hebben aan wetenswaardigheden? Kijk op http://derekstockley.com.au/guru.html voor een top vijftig van managementgoeroes.

 

Bron: C2W Carrière Magazine

Auteur: Franny Scholte