‘Wie in de maritieme sector wil werken, drinkt zijn koffie zwart’

Gefeliciteerd! Je brief is niet onopgemerkt gebleven. Je bent uitgenodigd voor een eerste gesprek bij de werkgever van je dromen. Maar een gelikt CV insturen is één ding. De werkgever van je dromen in een gesprek overtuigen dat jíj de werknemer van zijn dromen bent, is andere koek.

Bij de meeste werkgevers in de maritieme sector is de sollicitatieprocedure een soort afvalrace met verschillende onderdelen. Ergens in dat spel zit het eerste in een reeks van meestal twee of drie sollicitatiegesprekken. Dat is vaak het eerste directe contact tussen jou als kandidaat en je mogelijk toekomstige werkgever.

Natuurlijk is er veel aan gelegen om zo’n gesprek goed te laten verlopen. Zeker nu de krapte op de arbeidsmarkt voor maritiem personeel merkbaar minder begint te worden. ,,Ons bedrijf merkt nog niet veel van de economische recessie’’, vertelt Riet van Driel, hoofd P & O bij Damen Shipyards in Gorinchem, ,,want ons bedrijf werkt, net als veel bedrijven in de maritieme sector, veel aan langlopende projecten. Maar de lange termijn is natuurlijk onzeker. We werven dus momenteel iets rustiger. En de bureaus beginnen de laatste tijd weer mensen aan te bieden. Dat is de laatste jaren zelden meer gebeurd. De krapte is dus wel voorbij, denk ik.’’

Ook Human Resource Officer Andrea Wesdorp van Bosch Rexroth in Boxtel bespeurt een kentering op de arbeidsmarkt. ,,Niet zozeer in de maritieme sector zelf, want die floreert in mijn beleving wel door. Maar vanuit bijvoorbeeld de auto-industrie beginnen veel potentieel geschikte mensen vrij te komen die juist omdat het in de maritieme hoek nog goed gaat met merkbaar meer interesse onze kant op kijken.’’

Doe daarom je voordeel met onderstaande adviezen en tips van recruiters en managers van bedrijven in de maritieme sector om je eerste kennismaking met een potentiële nieuwe werkgever tot een succes te maken.

 

BEREID JE VOOR

,,Bereid je voor!’’ Dat is de eerste sollicitatietip van management consultant Bas Bonte van Mercuri Urval in Rotterdam, dat voor diverse opdrachtgevers in de maritieme sector delen van de sollicitatieprocedure verzorgt. De inhoudelijke voorbereiding op de sollicitatie doe je thuis. Daarbij kunnen heel wat vragen de revue passeren. Bonte: ,,Bij wat voor bedrijf kom je? Wat doen ze? Wat is hun missie en visie? Hoeveel mensen werken er? Hoe staat het met omzet en winst, wat zijn recente marktontwikkelingen, wat zijn de doelstellingen en toekomstverwachtingen? En wat weet je over de bedrijfscultuur? Stel jezelf dit soort vragen als je de website van het bedrijf gaat bekijken.’’

Ook voor Van Driel van Damen begint een succesvol sollicitatiegesprek met zulke informatieverzameling vooraf. ,,Misschien ken je mensen die bij het bedrijf werken. Bel ze! Hoe omschrijven zij het bedrijf? Informeer naar zaken als dress code en omgangsvormen.’’

Lees de vacature, je CV en eventuele brief nog eens door en zet je motivatie en je ‘verkooppunten’ voor jezelf op een rij. Probeer te bedenken welke vragen je kunt verwachten.

Zorg ook dat je weet waar je moet zijn en met wie je gaat spreken. ,,En wees op tijd’’, voegt Van Driel toe. Dat betekent niet zonder kennisgeving te laat, maar ook niet veel te vroeg. Je gesprekspartners zouden daaruit kunnen afleiden dat je niet kunt plannen.

 

PAS BIJ HET BEDRIJF

Marius Hendriksen, branche manager Maritime Industrial Hydraulics, voert bij Bosch Rexroth in Boxtel veelal het eerste gesprek met sollicitanten voor maritieme functies. Hij noemt vooral de persoonlijke houding van een kandidaat zeer belangrijk. Uit die houding moet wat hem betreft een zekere affiniteit met de maritieme sector spreken. ,,Door scholing, hobby of eerder werk, dat maakt niet zoveel uit, maar je moet je méér dan een vis in het water voelen. Je moet begrijpen dat deadlines in de maritieme wereld zo mogelijk nog harder zijn dan elders. Je mag letterlijk de boot niet missen. En je moet snappen dat het zoute, natte maritieme milieu hele specifieke eisen stelt aan techniek en veiligheid.’’ Daarnaast noemt Hendriksen de wil om te blijven leren en authenticiteit als belangrijke elementen.

Waarom wil je juist bij dit bedrijf werken en waar zou je in je werk naartoe willen, vindt Van Driel van Damen typische vragen om na te gaan of de persoonlijkheid van de kandidaat past bij het bedrijf. ,,Persoonlijkheid is doorslaggevend voor het succes in een baan’’, stelt ook Bonte van Mercuri Urval. ,,Mensen halen de beste resultaten als ze hun kwaliteiten optimaal kunnen benutten en ontwikkelen.’’

 

PAS EVENTUEEL BIJ DE FUNCTIE

Of je behalve bij het bedrijf ook bij de beoogde functie moet passen, ligt iets genuanceerder. Management consultant Bonte zoekt soms heel gericht mensen voor een bepaalde functie. ,,Dan is het belangrijk om te zien of de beoogde functie past bij iemands persoonlijkheid.’’

Ook moeten dan je kwalificaties kloppen. ,,Je opleiding voldoet en je hebt de benodigde kennis en ervaring’’, vat Van Driel dat kernachtig samen. Vaak is dit al eerder in het selectieproces globaal nagegaan, maar vrijwel altijd wordt hier in het eerste gesprek nader aandacht aan besteed. Wat heb je gedaan, wat waren daarbij precies je taken en verantwoordelijkheden, wat heb je bereikt, wat geleerd, wat zou je een volgende keer anders doen, zijn vragen die Bonte veel gebruikt om de kwalificatie te bespreken.

Wesdorp van Bosch Rexroth schetst dat het ook anders kan gaan: ,,Natuurlijk komen veel mensen binnen in reactie op een vacature. Maar wij hebben binnen het bedrijf een digitale ‘talentpool’, waarin we alle bij ons bedrijf passende sollicitanten in onderbrengen, ook als ze niet het meest geschikt zijn voor de aanvankelijke vacature. Soms hebben we elders in het bedrijf of in een later stadium wél een passende functie. Sollicitanten waarderen het vaak zeer als wij ze daar dan voor benaderen.’’

 

MAAK EEN GOEDE EERSTE INDRUK

Hendriksen zegt vaak al in dertig seconden te zien of een kandidaat bij zijn bedrijf past. ,,Je krijgt een indruk van iemands voorbereiding, zelfverzekerdheid, hoe serieus en betrokken de kandidaat is. Natuurlijk probeer ik open te blijven kijken en mijn beeld te toetsen met vragen die niet met zoveel woorden mijn indruk aan de sollicitant teruggeeft, maar ik doe dit nu al een jaar of wat en meestal klopt die eerste indruk wel.’’

Voor Hendriksen spelen kleding en fatsoensnormen slechts beperkt rol bij het bepalen van die indruk. ,,Als je ongeschoren in een jutezak op het gesprek wilt verschijnen, vind ik dat in beginsel niet verkeerd. Maar dan wil ik wel graag weten waaróm. Dat heb ik ook als iemand met nog geen twee jaar werkervaring meent in driedelig pak te moeten verschijnen.’’

Wel hebben de interviewers zo hun stereotypen van affiniteit met de maritieme sector bij sollicitanten. Hendriksen: ,,In de maritieme sector werken jongens van stavast. Die drinken hun koffie zwart. Suiker is aan boord namelijk altijd op en de melkpoeder is smerig.’’ Van Driel: ,,Medewerkers in de maritieme sector hebben zo hun eigen ‘bloedgroep’. Iemand moet wel bij dat behang passen.’’

 

STEL VRAGEN

Naast vragen over je kwalificatie zul je als sollicitant dus nogal wat vragen over je persoonlijkheid krijgen. Benadruk in je antwoorden sterke kanten en wees op een positieve manier eerlijk over je zwakke kanten. Vertel bijvoorbeeld wat je van een misser hebt geleerd of hoe je met een zwakheid omgaat. Dat komt probleemoplossend over. Blijf vragen zo concreet en zo beknopt mogelijk beantwoorden. Bedenk dat je gesprekspartners weinig hebben aan mooie woorden. Zij willen concrete voorbeelden van je gedrag, prestaties en ontwikkeling.

Denk thuis ook alvast na over vragen die jij zelf zou willen stellen. Een sollicitant die helemaal geen vragen heeft is voor veel werkgevers een echte afknapper. ,,Het bestaat niet dat je als sollicitant helemaal geen vragen hebt’’, stelt Bonte. ,,Het is je nieuwe werkgever. Daar wil je álles over weten. Vraag verdieping. Weet je bijvoorbeeld al hoe het zit met de doorgroeimogelijkheden?’’

Stel je vragen wel aan de juiste personen. Aan de leidinggevende van de afdeling waar je wilt gaan werken kun je andere dingen vragen dan aan de HR-manager.

 

WEES JEZELF

Authenticiteit is voor vrijwel elke sollicitatiecommissie een van de belangrijkste aspecten van je persoonlijkheid. ,,Je grondhouding moet boven alles betrouwbaar zijn’’, zegt Hendriksen van Bosch Rexroth. ,,In ons bedrijf geven we je veel eigen verantwoordelijkheid en heeft je gedrag al snel behoorlijk grote financiële consequenties voor onszelf en voor de klant. We moeten blind op onze mensen kunnen vertrouwen.’’ Zijn collega Andrea Wesdorp geeft aan dat hun bedrijf daarom ook niet primair een werkgever is voor starters op de arbeidsmarkt.

Ook Bonte van Mercuri Urval benadrukt het belang van ‘jezelf zijn’ meteen vanaf het eerste moment. ,,Het gaat om je toekomstige baan. Zelfs als het je lukt om in het gesprek een rol te spelen, hou je die als je wordt aangenomen geen jaar vol. Als dat wel zo is, moet je overwegen om acteur te worden.’’

 

AFRONDING

Na verloop van tijd werken je gesprekspartners toe naar een afronding. Dat is misschien een hele opluchting, maar blijf nog even bij de les. Heb je voldoende antwoord gekregen op je vragen? Weet je hoe de procedure verder verloopt en wanneer je iets te horen krijgt? Maar vooral: ga je niet ineens heel anders gedragen bij de small talk aan het eind van het gesprek. De sollicitatie is nog niet afgelopen. Neem niet al te amicaal afscheid van je gesprekspartners.

 

Dat was dan je eerste sollicitatiegesprek. Nu maar wachten op de uitslag.

 

Bron: Maritiem Nederland

Auteur: Harmen Kamminga